Sum 41 > Extra > Články > Deryckova práce producenta v rozhovoru pro Altpress

Deryckova práce producenta v rozhovoru pro Altpress

(www.altpress.com - 7. řína 2020)

 

Comebacková nahrávka Sum 41 13 Voices vyšla před čtyřmi lety. No jo, čtyři roky od vydání desky není příliš kulaté výročí. Kromě toho, že se jedná o solidní kolekci písní Derycka Whibleyho a jeho party, zaujímá album v historii kapely důležité místo. Je to deska, na které se Deryck ponořil do role producenta více, než kdy předtím.

Bylo to první album po Whlibleyho bitvě s alkoholismem a s ním spojenými zdravotními problémy, které jej téměř připravily o život. Po podepsání smlouvy s vydavatelstvím Hopeless Records, Deryck věděl, že má šanci svou kapelu znovu nastartovat ve velkém stylu. A nejlepším způsobem, jak si znovu vydobýt místo na pop-punkové scéně a změnit názor všech svých kritiků, bylo mít pod kontrolou každý aspekt toho, co vychází z reproduktorů.

Whibley se znovu spojil s kytaristou Davem "Brownsound" Bakshem, metalovým mágem, který se svými punkovými tendencemi kouzlí, jak nejlépe to jen jde. (Zapálení rockoví historici jistě vzpomenou na rok 2016, kdy se Baksh připojil ke kapele na pódium během Alternative Press Music Awards). Když na podzim 13 Voices konečně vyšlo, ukazatele hlasitosti dosahovaly maxima. Fanoušci ani kritici nemohli popřít její divokost.

Nyní zde Whibley hovoří o svých producentských dovednostech a o tom, jak je zvuk písní v jeho hlavě mnohem dostupnější, když je on tím, kdo je u kormidla. Ale i o tom, že se občas Deryck skladatel a Deryck producent úplně neshodnou.

 

Co bylo podnětem k tomu, aby sis rozšířil své schopnosti směřující k producentské činnosti?

Vždycky jsem měl zájem nahrávat kapely už když jsem měl 15 nebo 16. Na naší střední škole bylo pár kapel, které jsem znal, tak jsem je zároveň chtěl i nahrávat. Pokud byla v našem městě nějaká kapela, tak jsem se vždycky snažil za nimi zajít a nahrávat je. Takhle jsem třeba nahrával Daveovu bývalou kapelu. To samé i s Conem a jeho kapelou. A pak jsem si je oba ukradl pro naši vlastní kapelu.

 

Produkoval jsi už v době své kapely Kaspir před Sum 41?

V dobách Kaspir jsme ještě žádné nahrávací vybavení neměli. To bylo až potom se Sum 41.

 

Takže první album, na kterém jsi podepsaný jako producent, je Chuck, je to tak?

Ano i ne. Na Does This Look Infected? jsem v podstatě produkoval společně s naším manažerem, ale žádné zásluhy mi připsány nebyly. Řekl bych, že oficiálním producentem jsem byl až na Unerclass Hero z roku 2007.

 

Přijal jsi roli producenta, protože jste nemohli najít toho pravého pro Sum 41?

Obvykle nezačínám s myšlenkou, že bych chtěl produkovat. Vždycky si říkám, že by bylo skvělé se s někým sejít a zjistit, jestli něco dáme dohromady. Pak většinou písně rychle dostanou tvar, začneme je nacvičovat a říkáme si: "Co bychom s nimi ještě mohli udělat?" Proč ještě někoho hledat, když jsme už spokojení s tím, co máme? Připadá mi divné snažit se písně měnit jen v zájmu změny.

 

Když Rick Rubin produkuje desku, je zároveň hodně zapojený do samotného psaní písní. Jelikož jsi frontman kapely a hlavní skladatel, jakou roli máš jakožto producent?

Sám tomu úplně nerozumím nebo spíš nad tím tolik nepřemýšlím, ale řekl bych, že rozdíl je v tom, že mé producentské já řekne mému skladatelskému já, kdy je to dobré a kdy ne. Má producentská stránka se těší na práci se zvukem a těmihle věcmi, ale má skladatelská stránka mě k tomu nepustí, dokud není hudba napsaná. Dokážu s určitými věcmi počkat na správný čas, protože je to pak vážně zábava. V momentě, kdy máš píseň, tak ji chceš produkovat a nahrat ji tak, aby zněla opravdu skvěle. Tímhle ale zároveň můžeš ztratit spoustu energie a kreativity, takže je nejlepší zůstat ve skladatelském módu, dokud nemáš všechny písně napsané a až pak se vrhnout na analýzu a produkování, takže si říkám, že dělám zatím jen demo.
Co obvykle dělám, je to, že nasednu do auta a jezdím po okolí a tady nastoupí má producentská stránka, kdy si třeba říkám: tenhle song je příliš dlouhý nebo tenhle refrén přichází příliš pozdě nebo tenhle refrén není dost dobrý a je ho třeba přepsat. Potom písně pošlu svému skladatelskému já a jdu přepisovat.

 

Jako někdo, kdo vytváří kompletní song, cítíš jako producent vnitřní konflikt? Dokážeš tyhle své dvě role striktně oddělit, aby jsi udělal pokrok?

Občas se hádám sám se sebou. Na 13 Voices je jedna část vokálů, která se mi jako interpretovi nelíbila. Věděl jsem, že bych to zvládl lépe. Slyšel jsem, že jsem to nezazpíval nejlépe, jak by to šlo. Ale moje producentská stránka mi řekla: "Víš, kvůli toho, že to není dokonalé, to je lepší. Má to díky toho své kouzlo." Pak se se sebou pořád dohaduju a pak to nakonec nechám tak, jak to je.

 

Máš při produkování konkrétní cíl? Víš jak bys chtěl aby deska zněla? Měl jsi představu o zvuku desky Underclass Hero, když se natáčela? Nebo 13 Voices? Máš pro každou desku Sum 41 jiný cíl?

Jakmile mám písně napsané, mám docela jasnou představu, jak by měly znít. Začal jsem být oficiálním producentem, protože Does This Look Infected? neznělo tak, jak bych si představoval. Ostatní lidé, kteří se v tom angažovali, měli jinou vizi a já jsem nebyl dostatečně zkušený na to, abych uměl na dostatečné úrovni vysvětlit, proč to nezní dobře. Dokázel jsem jen říct: "Nevím, prostě mi to nezní správně." Ničím jsem tím nepřispěl. Začal jsem si ale uvědomovat, že pokud se budu hodně učit od těhle skvělých chlapů, mohl bych jednou své znalosti využít a produkovat sám. A během let to dospělo do bodu, kdy jsem 13 Voices nejen produkoval, ale poprvé také mixoval, takže jsem byl schopný ji udělat přesně tak, jak jsem chtěl. Vždycky to může být lepší, ale je to nejblíže tomu, jak jsem písně slyšel ve své hlavě, když jsem je psal.

 

Co se týče produkce, jakého výsledku se snažíš dosáhnout? Jaký je další krok? Řekl jsi, že při psaní hudby píliš dopředu nepřemýšlíš, ale přemýšlíš takto při produkování?

Jako skladatel nemám nutně nějaký cíl, kromě toho, že se snažím být svou hudbou upřímný. Jako producent pak chci, aby má hudba zněla opravdově. Aby byla živá a vzrušující. Nechci, aby byla příliš přeprodukovaná a zněla falešně. To je většinou to, co spousta lidí udělá, aby jejich hudba zněla zajímavě. Mě taková hudba pak zní příliš falešně.
Já nahrávám pořád dost staromódním způsobem. Nesnažím se používat hromadu střihů. Třeba Pro Tools používáme jako pásku na steroidech, protože naše první tři desky jsme nahrávali na pásku a doteď nahráváme prakticky stejným způsobem. Zní mi to takhle lépe.

 

Produkoval jsi i jiné kapely kromě Sum 41?

Moc jsem s jinými kapelami jako producent nedělal.

 

Jaké je tvé vysněné album, které bys rád produkoval? Od jakého interpreta?

Má vysněná kapela nebo interpret, kterému bych chtěl produkoat desku, by bylo něco naprosto nerealistického a nikdy by k tomu nemohlo dojít. Takže bych si vybral Metallicu nebo tak něco. Řekl bych, že Metallica by díky mě zněla vážně dobře.

 

 

(překlad kufač - 26. října 2020)